Aerobik órák a Hét Forrás Művelődési Házban

Új folyam IV./5. szám

Az aerobiknak két nagy típusát különböztetjük meg. Az egyik a fitnesz aerobik, amely egy csoportos, óravezető által irányított rekreációs jellegű mozgásforma, és a különböző óratípusok között mindenki megtalálhatja a korosztályának és érdeklődési körének leginkább megfelelőt. A másik nagy csoport a verseny- vagy sportaerobik, amely komoly versenyszabályzattal rendelkező sportág.

Aerobik órák_1

– A fitnesz aerobik minden olyan mozdulattól mentes, amely bármilyen kárt okozhatna az mozgató szervrendszerben és kíméletes az ízületekhez is, így az is elkezdheti, természetesen megfelelő felügyelettel és odafigyeléssel, akinek mozgásszervi panaszai vannak. Sőt, azt gondolom, nem szabad hagyni, hogy a panaszok tovább súlyosbodjanak adott esetben, hanem a megfelelő mozgásformával esetlegesen panaszmentessé tehetjük a problémát. Az órák hatására mindenképpen pozitív irányba változhat az állóképesség, ami a mindennapi rutint is megkönnyítheti. Emellett erősebbé, fittebbé válhatunk és a plusz kilóktól is megszabadulhatunk kiegyensúlyozott táplálkozás mellett – mondja Rácz Fanni aerobik edző, aki rendszeresen tart órákat a művelődési házban.

– Mikor kezdtél el érdeklődni a sportok, mozgás iránt? Milyen sportokat űztél eddigi életed során?

– Gyerekkorom óta sportolok. A családomban is ezt a példát láttam és nem telt el olyan nyár, hogy meg ne másztunk volna egy hegyet vagy ne mentünk volna el sétálni, biciklizni, görkorizni vagy télen szánkózni és korcsolyázni. Nálunk ez volt a természetes. Test­ne­velés tagozatra jártam általános iskolában is, majd a gimnáziumban kezdtem el versenyezni. Idén februárban államvizsgáztam a Test­nevelési Egyetem Rekreáció­szervezés és Egészség­fej­lesztés szakán. Egy éve működöm aktívan a MATSZ Aerobik Szakágának Nemzet VI-es fokozatú bírójaként is.

– Miért az aerobikra esett a választásod, hogy ezt szeretnéd átadni az embereknek?

– Számomra ez a legtesthezállóbb sportág és szeretem is csinálni. Koreográfia-készítésnél pedig kiélhetem a kreativitásomat. Nagy szerepe volt az edzőimnek abban, hogy 8 év versenyzés után is ennyire elhivatott legyek a sportág iránt. Amellett, hogy segítek mozogni az embereknek, fontosnak tartom, hogy a sportaerobik is egyre népszerűbb legyen és jobban a köztudatban legyen, akárcsak a torna vagy a ritmikus gimnasztika.

– Miben látod a sportolás értelmét egy mai ember életében? A hétköznapokban milyen jótékony hatását érezhetjük a rendszeres aerobik edzésnek?

– Magyarország az egyik legelmaradottabb a szabadidő sportolás tekintetében, nagyon nagy mértékű az elhízás a felnőttek és sajnos a gyermekek körében is, valamint az ebből a két tényezőből kialakuló civilizációs betegségek gyakoriságában is vezető helyet foglalunk el nemzetközi viszonylatban. Egészség­fej­lesz­tőként tehát azt gondolom, sportolni kell, hogy megelőzzük a szív- és érrendszeri betegségeket, vagy már kialakultak, akkor korlátok között tudjuk tartani azokat. Arról nem is beszélve, hogy az önbizalmunkat is növelheti, ha a kitűzött célokat, legyen szó akár a fogyásról, elérhetjük vele.

Aerobik órák_2

– Sok olyan ember van, aki élvezi a sportolást, szívesen jár, de egy idő után lemorzsolódik. Szerin­ted hogyan lehet megtartani a motivációt?

– Szokták mondani, hogy minden fejben dől el, és ez szerintem is így van. A lényeg, hogy állítsunk magunk elé célokat. Legyen több rövidtávú és egy hosszú távú célunk, ne akarjunk mindent egyből. Ha ezek megvannak: kezdődhet a munka! Próbáljunk meg hiteles forrásból informálódni étkezéssel és mozgással kapcsolatban is. Bármilyen betegséggel küzdünk, konzultáljunk az orvosunkkal is, mielőtt az edzéshez látunk. Ha ezeket a dolgokat betartjuk, hamar érezhetjük a javulást, így nagyobb lendülettel folytathatjuk tovább az edzést.

Dr. Szilágyi-Nagy Ildikó


' .