Szóló szőlő

Új folyam IV./8–9. szám

Itt a szüret, mindenki a szőlőben, készül a must és latolgatjuk, milyen lesz vajon az idei évjárat. A bor az igazán fontos egy szőlősgazdának, s ha egészségügyi szempontból vizsgáljuk, jó hatása mellett sok érvet hallani, de vegyük most szemügyre élettani szempontból magát a szőlőt.

Szóló szőlő_4

A szőlőt az Antarktiszon kívül minden kontinensen termesztik és fo­gyasztják, talán ez a széleskörű elterjedtség az oka annak, hogy a táplálkozási szakértők kedvelt kutatási területe. Ren­geteg jótékony hatása ismeretes, érdemes kihasználni az őszi szezont, amikor bőven fogyaszthatjuk.

A táplálkozási szakemberek vizsgálják a friss gyümölcsöt, és külön a héjat, illetve a magokat. A szőlő táplálkozási szempontból rendkívül összetett, a benne található anyagok együttműködését még nem értették meg teljesen a szakemberek. Minden­esetre az bizonyos, hogy a szőlő nem csak finom, de egészséges is.

Elsődlegesen antioxidáns hatását emelik ki. A szőlőben százas nagyságrendben találhatók meg az antioxidáns anyagok. Csak a két legismertebb közülük: béta-karotin, resveratrol. Az antioxidánsok főképp a szőlő héjában és magjában találhatók, ezért az egész friss gyümölcs elfogyasztásával nyerhetünk a legtöbbet, ha az öregedés káros hatásait szeretnénk késleltetni.

Gyulladásgátló hatásával főképp a szív- és érrendszer nyer. A szőlő szabályozza a vérnyomást, koleszterinszintet, védi az érfalakat is.

A szőlő glikémiás indexe alacsony, 43-53 közötti, ezért fo­gyasztása kedvezőbb a vércukor szempontjából, mint például a magas glikémiás in­dexű görögdinnyéé (70-75). A glikémiás index egy 1 és 100 közötti érték, amely megmutatja, hogy egy adott élelmiszer milyen gyorsan és mennyire tartósan emeli meg a vércukorszintet. Körül­tekintés­sel kell azonban alkalmazni a glikémiás index rendszerét, mert 50 gramm szénhidrátnyi mennyiséget vesz alapul. A fent említett görögdinnyében például egy átlagos nagyságú szeletben mindössze 5 gramm szénhidrát van. Így egy adag glikémiás terhelése (GL) 3,6 (GI=70-nel számolva) Továbbá értelemszerűen a való életben egyes magas vagy közepes glikémiás indexű élelmiszerekből, pl. aszalt datolya, méz, nem fogyasztunk nagy mennyiséget egyszerre. Legtöbb zöldség és gyümölcs GI-e alacsony vagy közepes.)

A szőlő javítja gondolkodási képességünket is. Habár ezen a területen még további kutatásokra van szükség, néhány ígéretes kísérlet már fellelhető. Egy tanulmány például kimutatta, hogy napi 2 pohár szőlőlé hónapokon keresztül tartó fogyasztása javította a tanulási képességet.

A szőlőben mikróbaellenes anyagok is találhatók, például quercetin, piceatannol és resveratrol. A kutatók szerint ezek az ételek okozta betegségek megelőzésében se­gíthetnek.

Az ősszel érő szőlővel érdemes még a tél előtt „multivitamin” kúrát végezni. A mikrotápanyagok közül néhány számottevő mennyiségben található a szőlőben. 150 grammban a napi ajánlott K-vitamin bevitel 25 %-a, B2-vitamin bevitel 21%-a, illetve a réz 8%-a. Ezen kívül B1, B2, B3, B6, C-vitamin,  és számos elem (kalcium, jód, vas, magnézium, mangán, foszfor, kálium, cink) is megtalálható benne.

A szőlő hagyományos tartósítási módja az aszalás. A mazsola azonban nem tekinthető csupán a szőlő víztelenített változatának, inkább önálló élelmiszernek. Egységnyi mennyiségben négyszer annyi cukrot és kalóriát tartalmaz, mint a friss szőlő, glikémiás indexe közepes. A szőlőt télre a magjából ütött olaj és a szőlőmagliszt is megőrzi, és a hőkezeléssel vagy csomagolástechnológia segítségével tartósított must.

Szóló szőlő_1

Mivel a nagyipari termesztésben a gyümölcsök közül a szőlő az egyik legtöbb vegyszermaradványt tartalmazó termés, érdemes a vegyszermentes változatot keresni, legyen szó akár szőlőről, akár borról.

Érdekes kultúrtörténeti adalék, hogy a korai keresztények egyik nagyra becsült növénye volt a szőlő. Máni követői azt tartották, hogy a növények közül a szőlő az egyik, amely a legtöbb fényt tartalmazza, ezért termesztése nagyra becsült foglalatosságnak számított. Borként nem itták, hiszen ez az irányzat kerülte az alkohol és hús fogyasztását.

SZNI


' .