Trabant apáról-fiúra

Új folyam V./1. szám

A közelmúltban betértem a falunkban Szendrei Szilárd kárpitos műhelyébe, és a sok szerszám és kellékek mellett olyat láttam, hogy a szájam is tátva maradt… Műhelyének szomszédságában egy gyönyörű Trabant állt. Igaz nem volt még teljesen felépítve, de már így is mutatós volt. Igaziból nem az autó miatt mentem, de a látvány magával ragadott. Remélem Önöket is..

Trabant apáról-fiúra_2

Szendrei Szilárdot igen sokan ismerik. Nap mint nap veszi kezelésbe a csaknem szemétbe került bútorokat, hogy azután a keze alól gyönyörűen felújítva kerüljenek vissza a tulajdonoshoz. Szép munkája mellett a régi Trabantok szeretete és az autók imádata fűti.

Édesapámnak volt egy Trabantja – kezdi a történetet. A család azzal járt mindenfelé. Nem kellett szerelőhöz vinni, mert atyám értette ennek az autónak minden baját. Maga szerelte, és természetesen én is mindig ott voltam mellette. Így azután én is megszerettem ezt a típust. Akkoriban nem sokaknak volt autója, így ez a Trabant nagy értéknek számított. Vigyáztunk is rá nagyon. Én is, nagy becsben tartottam, tizennyolc évesen azon tanultam vezetni, majd 3-4 évig aztán már én használtam.

Ahogy mindenkinél lenni szokott, Szilárd sem az autós iskolában tanult meg vezetni. Mellékutakon járt a kétütemű 601-es típussal. Néha járhatatlanokon is, kerülve a rendőröket és az ellenőrzéseket. S amikor már tökéletes volt a tudása, 18 évesen levizsgázott.

Innentől a Trabanttal óriási örömök vártak rá. Barátaival gyakran ment kisebb túrákra és büszkén mutatta mindenkinek a tunningolt autót, amelybe valósággal beleszeretett. Akkor még az volt a fontos, hogy hangos legyen benne a zene és a kipufogó „zenéje” is ámulatot keltsen. Imádta a kétütemű szagát – ez máig így van – és imádta, hogy maga is értett a négykerekűhöz. Az idők múlásával az autó is öregebb lett, így el kellett adni. Százezer forintot ért az eladáskor az, ami új korában 47 ezer volt, és csaknem 4-5 évet kellett várni, míg át lehetett venni az újat a csepeli Merkur telepen.

Trabant apáról-fiúra_3

Eladtuk a járművet, de kellett egy másik. Találtunk is Puszta­szabol­cson egy gyönyörűt. A 27 éves autó ára 170 ezer forint volt. Tip-top volt rajta minden. Egy védőnő családja adta el. Vigyáztunk is rá nagyon, de meg is hajtottuk, ha kellett. A 24 lóerő nem engedett nagy sebességet, de a
90 km/ órával mindenhova eljutottunk. Aztán jött egy újabb időszámítás..

De a Trabant iránti szerelem ma sem múlt el. Barátaival azon fáradozott, hogy megépítsenek egyet, egy igazán kedvükre valót. Sokat dolgoztak rajta, csiszolták, esztárgálták, szerelték, kárpitozták. Megépítettek egy gyermekkori álmot, nagy tunninggal. Az alkatrészeket börzén vásárolták és mára már elmondható, hogy egy teljesen új autó az övék. Egyelőre a felnőttek élvezik a „sebességet” benne, de ha a 6 éves fia felnő, 12 év múlva ő is örököl egyet, mint Szilárd is az apjától egykoron. A környéken biztos, hogy szem nem lát ilyet, ilyen csodás kétkezi munkát. Szilárd egy barátja nemrégen tunningolt magának is egyet, annak az ereje 192 lóerő lett. Csak a rendőr ne üldözze, mert talán soha nem éri utol… Igaz, a forgalmiban se ez az adat szerepel, de a hobbi mindent megér!

Szilárd, családjával minden hétvégén, ha elérkezik a péntek, az utolsó munkanap, már készül a szombatra. Ilyenkor a család elmegy fagyizni, vagy az anyjukhoz látogatóba, persze mindenhová az „új” Trabanttal. A gyerek azért élvezi a járgányt, mert utazhat benne, a papa meg azért, mert ő építette. Majd, ha elérkezik a hétfő, Szendrei Szilárd átül a hétköznapi, 130 lóerős autójába, és vége az álmodozásnak…

Trabant apáról-fiúra_1

Az NDK egykori polgárai ma már vegyes érzelmekkel tekintenek a Trabant 601-re, hiszen az mai napig a volt Kelet-Németorszg egyik fő szimbólumának számít. Európa más részein, főleg keleten az autó még mindig nagy népszerűségnek örvend, de az emberek többnyire már inkább gyűjtői és hobbi céllal vásárolják, mintsem napi használatra. Világszerte sok Trabant 601 rajongói klub létezik, rendszeres találkozókkal és a rally versenyeken is időről-időre feltűnik ez a típus. Akit érdekel, az sok érdekességet olvashat még a www.trabant.hu oldalon.

 

A Trabant „titkot” a sufniban
E. Várkonyi Péter fedezte fel


' .